ALLT ÄR FÖRBERETT

Ibland roar jag mig med att läsa på danska. Jag förstår inte allt och en del missförstår jag säkert helt, men tankarna associerar fritt och sätter igång processer i hjärnan som skapar nya tankar, på svenska. Från Instituttet for Fremtidsforskning kom det nyligen en bok som heter All dressed up (ja, jag vet att det är engelska) och den innehåller en del tänkvärda saker. På framsidan står det "Helt nye og anderledes steder at tage hen for mennesker og virksomhetder, der ønsker at skabe deres egen fremtid". Boken marknadsfördes i somras med en slogan: All dressed up - but nowhere to go.
Det (nowhere to go) kan väl delvis sägas handla om situationen vi har idag i västvärlden, vi har haft tillväxt, en period med fantastiska uppfinningar. Detta har gett ett välstånd där vissa köper både två och tre bilar men inte har någonstans att köra. I somras såg jag en absurd trädgård till ett hus (en villa) i skogen. Ett hus, en veranda, inglasad, en balkong, ytterligare ett trädäck, en plastsvimmingpöl, en lekstuga, en annan stuga, en friggebod, en grillplats, ett dubbelgarage, en lekplats, en studsmatta, och längst in i trädgården, i skogen, låg det en STOR plastbåt, typ 300.000:- uppallad, mitt i båtsäsongen. Huset såg övergivet ut och skulle jag göra en grov gissning var det längesedan någon lekte i lekstugan, det grillades kotletter på grillen eller det överhuvudtaget levdes någon form av liv på denna plats. ALL DRESSED UP - BUT NOWHERE TO GO.

På baksidan av boken finns ytterligare information om bokens innehåll och på nätet finns de första sidorna att läsa. Jag har precis fått den på fjärrlån från DET KONGELIGE BIBLIOTEK och håller på att läsa den.

TO BE CONTINUED






Inga kommentarer: