Lawrence Ferlinghetti och Salute




Bakgrund: Lördagen den 10/9 2005 publicerar Sydöstran en insändare tillsammans med en bild där jag höjer långfingret. Bildtexten lyder : Peter Bowin... ger Bo Arnesjö (m) svar på tal.

Tack Sydöstran för det snabba genmälet på Bo Arnesjös artikel. Bildvalet var emellertid inte så lyckat. Bilden där jag sträcker upp långfingret innehåller ensam ett ganska starkt budskap och har inte något samband med innehållet i insändaren. Bildtexten förstärker diskrepansen.

Bilden togs i samband med en fredsdemonstration i Ronneby dagarna innan Irakkrigets början i mars 2003 och det uppsträckta långfingret var riktat mot det amerikanska imperialistiska synsättet och deras planer på krig i Irak. Det åsyftade en dikt av beatnikpoeten Lawrence Ferlinghetti som heter Salute. Den har spelats in av Anders F Rönnblom på skivan Krig & fred & country music, som kom 1982. På svenska heter den ”Långfingret”. Texten är starkt samhällskritisk. Den är en pacifistisk vidräkning med allt dödande. Det må vara slakt, jakt eller krig, det senare i helighetens, demokratins och fredens namn. Att jag därför använde den dikten som inspiration till mitt tal på torget, ett par dagar innan slakten i Irak började hoppas jag på förståelse för. Bilden tillkom på er fotografs begäran och rubriken då blev "ett långfinger för kriget!". Den väckte uppmärksamhet redan då.

Eftersom bilden som sådan väcker starka reaktioner försvinner innehållet i svaret på Bo Arnesjös insändare. Eftersom bilden nu finns och ni är i er fulla rätt att använda vilka bilder ni vill, kan jag bara framföra mina åsikter. Avslutningsvis ett citat av Lawrence Ferlighetti, - Pessimisten håller tyst, medan optimisten påtalar missförhållanden och kräver förändring. Tack för ordet.

Peter Bowin (v)

Inga kommentarer: