Vad har hänt i Vänsterpartiet del IV

Svar på Rolf Jönssons insändare i SSD den 5/1 2005
”Vad har hänt i Vänsterpartiet?”

Centerpartisten Rolf Jönsson tycker det pågår en tävling. Om själva formen för den systematiska attacken från högern just nu verkar som en tävling för Rolf, får väl det stå för honom. Vänsterpartiet har fortfarande varken ändrat partiprogram eller riktning.

Rolf Jönsson uttalar sig om mitt personliga engagemang, drar slutsatsen att jag är ”kommunist” och om jag inte är det ska jag lämna Vänsterpartiet. Med den sortens logik kunde man dra fram Centerpartiets historia från den tiden det hette Bondeförbundet. Man förde under många år fram antisemitiska och rasbiologiska idéer, som bidrog till att dåtidens Centerpartister var mer mottagliga för nazistisk retorik och faktiskt var nazister. Vill inte Rolf Jönsson förknippas med den solkiga historien kan han ju välja något av de andra partierna?

Vad jag ska göra och inte göra tänker jag bestämma själv. Jag förnekar varken mig själv eller någon annan. Jag hävdar att Vänsterpartiet behövs mer än någonsin, särskilt efter sådana logiska kullerbyttor som Rolf Jönsson presterar på arenan.

Peter Bowin (v)

Fotnot:
Utställningen Skånsk nazism pågår 30 nov 2004 – 28 aug 2005 på Malmö Museer, Kommendanthuset där Rolf Jönsson kan lära sig mer om Centerpartiets solkiga historia.

Inga kommentarer: