Vad har hänt i Vänsterpartiet del III

Svar på Lars Karlssons insändare i SSD den 27/12 2004
”Problemet är att låtsas vara demokrat”

Lars Karlsson i Ronneby har problem med demokratin. Det finns flera ord som inte glasklart betyder samma för kreti och pleti. Ett av dessa ord är demokrati. Jag har aldrig gett upp uttrycket demokrati i debatter även om min motståndare, som nu Lars Karlsson, gör en annan tolkning. Ett knepigt ord - demokrati. Socialdemokratin har haft tre gyllene slag av demokratier. Politisk demokrati, social demokrati och ekonomisk demokrati. Jag tror ändå att socialdemokraterna och den liberala vänstern i slutet av 1800-talet fram till 1921, gjorde rätt när de inte skrev - Vi vill ha demokrati! på banderollerna. Nej, de skrev - Allmän rösträtt och - Åtta timmars arbetsdag. Konkret - inget tvivel om vad som var målet.

Idag använder Lars Karlsson begreppet mot mig och påstår att jag, och flera lokala politiker med mig, ”låtsas” vara demokrater. Han själv hade flera förtroendeuppdrag under Erlanders tid, och ”såg till att hålla rent” inom bl.a. fackföreningarna. Vilka demokratiska metoder Lars Karlsson använde för detta vet vi inte allt om. Att Sveriges satte sina egna medborgare i läger under andra världskriget vet vi. På den tiden trodde alla att Tyskland skulle utvidga sin makt och till slut vinna kriget. Sverige satte sina egna medborgare i läger för att hålla sig väl med det nazistiska Tyskland. Och att dessa makter fick så mycket att säga till om i Sverige under Andra Världskriget är djupt tragiskt.

På varje större arbetsplats fanns ett socialdemokratiskt fackombud som såg till att alla fackligt aktiva registrerades. Organisationen var helt offentlig men uppgiften att åsiktsregistrera hölls hemlig. I Folket i Bild/Kulturfront avslöjade Jan Guillou och Peter Bratt att det fanns en tidigare okänd underrättelseorganisation i Sverige som inte ens riksdagen kände till och att denna hade åsiktsregistrerat vänstersympatisörer. År 1969 förbjöds åsiktsregistreringen. Trots detta fortsatte verksamheten.

Nåväl, jag kan inte ta åt mig av Lars Karlssons förvirrade insändare, som anklagar mig för att skriva torftig och med osaklig argumentering utan att precisera. När han beskriver mig som ”löss i den röda fanans veck” och tillhörande en grupp som är ”en sanitär olägenhet” förstår jag att han inte tänker nöja sig med att kalla på Anticimex utan snarare vill ta till Cyklon B i gammal god lägeranda. Lars Karlsson fortsätter att hålla rent. Demokrat var ordet.

Peter Bowin (v) Ronneby

Inga kommentarer: