Musse-Pigg-pelisbil

I lilla Träryda kommun där jag bor har de två stora handlarna gått samman, höjt priserna på maten, och för en del av den ytterligare vinsten anställt en s.k. väktare, en Musse-Pigg-pelis. Denne unge man, honom kan inget ha något ont att säga om, patrullerar nu varuhusen och ska ingjuta trygghet hos kunderna och fasa hos ex.vis. snattare och andra icke önskvärda element. Nu snattar ju inte jag, och åtminstonde mina pengar är önskvärda hos handlarna, men jag känner mig inte tryggare när jag ser fenomenet. Vad ska vi ha dem till? Musse-Pigg-peliserna.

En annan handlare filmade kunderna och fick en bild av en (förmodad) snattare som hängdes upp i butiken för identifikation och avskräckelse för andra. När handlaren polisanmäldes tog denne ner bilden. När så en person som liknar personen på bilden (eller kanske hans bror) dyker upp i en annan butik går larmet i den lilla staden. En butiksanställd och Musse-Pigg-pelisen går till attack mot mannen och kräver honom på legitimation. Med vilken rätt? Får alla numera kräva legitimation av vem som helst? När som helst? Hur som helst?

Jag försvarar inte snatteriet eller något annat brott, jag är bara undrande till hur dessa människor tänker.

Vill jag t.ex. gå in på ett dansställe med åldersgräns får jag legitimera mig. Vill jag handla snus och brännvin får jag legitimera mig. Vill jag handla på kredit får jag legitimera mig. Men detta väljer jag.

Att några personer, även om den ena är stiligt uppklädd i Musse-Pigg-pelisuniform, ska kunna attackera mig på torget eller för den delen i någon affär och avkräva mig legitimation är inte enligt svensk lag. Inte ens polismakten får göra detta!

Självpåtagna peliser, med beteende som vanliga poliser inte får ha, ska inte få förekomma. Att ringa polisen och sedan följa efter den förmodade snattaren är tillåtet. Att börja rumstera med människor på lösan grund är inte okej. Rättssäkerhet måste gälla.

När jag så kommer för att handla står Musse-Pigg-pelisbilen parkerad utanför varuhuset. På det ena varuhuset brukar bilen stå parkerad på Av- och påstigningszonen så pensionärer med färdtjänst, fuktionshindrade med ledsagare, och för den delen någon som handlat riktigt mycket får bära och kånka lite extra för att "komma till". På det andra varuhuset parkerar man antingen direkt utanför ingången eller som på bilden.

Som sagt, inget ont om personen, han är inte så gammal, tycker säkert som de ungdomar som i oförstånd parkerar på handikappplatsere framför bankomater o.d. -Det gör väl inget, ska "bara" stå en liten stund. Ett alternativ är ju att han gör som de äldre som, ej av oförstånd men av dumhet, parkerar på handikapplatser och haltar lite lätt när han går från bilen. Men det gör inte mig tryggare eller maten billigare.

Ytterligare argument till varför vi inte får undergräva polisens roll genom privata lösningar på otrygghetsproblem får jag återkomma till.

Inga kommentarer: