Media eller medium?


När alltmer utspelar sig i ett nytt media/medium, jag tänker bl.a. på Platsen som inte finns (d.v.s. Internet), så blir det intressant att se vad som faktiskt händer i informationsflödet. MP Boethius har ju mycket träffande skrivit om Mediatan och Grotesken och om ett par dagar släcker man det ANALOGA nätet i sydsverige och helt plötsligt MÅSTE man ha minst 10 kanaler, och Bruce Springsteens 57 channels (And Nothin´ On) blir plötsligt aktuell igen. Undrar hur många som vågar låta bli teven i framtiden. Jag vet ett par som inte ska skaffa digitalbox... FF (fortsättning följer)

(Nørretranders, Tor: Platsen som inte finns. 1998. Tor Nørretranders, dansk vetenskapsjournalist har skrivit en lättläst bok om internet. Redan 1998 skrev han med klokhet om hur Internet uppkommit, inte bara tekniskt utan också idéhistoriskt och filosofiskt. Hur Internet kommer att påverka hur vi ser på värden och vad som är av värde och har framtid och vad är förgängligtoch kommer att försvinna. Uppmärksamhetsekonomi som nu är ett etablerat begrepp hade Nørretranders redan fattat. Det är roligt att läsa hur framtiden såg ut 1998, och han fick verkligen rätt, så här långt)

Inga kommentarer: