Jonas Sjöstedt

Den 10/2 lyssnade jag på Jonas Sjöstedt i Karlshamn och här följer mina anteckningar. Det är alltså mina anteckningar/mina tankar och eventuella missförstånd eller feltolkningar tillhör mig, inte Jonas Sjöstedt.

20/2 röstar Spanien och sedan ytterligare 9-10 länder om konstitutionen. Genom att begreppen fördrag och konstitution är sammanblandade kan det vara svårt för gemene man att sätta sig in i frågan. Makten mellan EU-länder, vetorätten bort. Straffrätten (pacarell?), eu-rätten företräde framför nationell rätt. Nya områden: turism, rymd...

50% i fösta valomgången sedan 2/3 det sker en maktförskjutning.

Militära försvaret (Sverige bistår idag med 1200 man) i FN:s anda, ej med FN-beslut, ”medlemsstaterna skall åta sig att gradvis förbättra sin militära förmåga”. En utrikesminister – lojal. *egen nationaldag * egen sång *egen flagga *egen valuta . Juridisk person som kan teckna och sluta avtal – kommmissionen. Utträdesrätt: 1 miljon/folkomröstning

All makt utgår inte längre från folket. All telekommunikation ska sparasi två år – integritet. Partiväsendet –blir det eu-partier? Kommunsammanslagningar? Delstater och direktval?

Statsskickets grunder. Byt ut ordet EU mot Sverige så hör man hur konstigt det låter.

EU-kritik – demokratisyn. Alternativ europeisk utveckling. EU:s utveckling eller europeiskt samarbete.

Fördragsrätt (Wien) traktat.
Tvångströja
– kyrkan och allemansrätten kvar.
Bristen på jämställdhet.
Miljöfrågorna 15% barnlöshet – allergier.
Euroatom.
Ungdomsfrågorna, UV.

EUstafetten

Jonas Sjöstedts hemsida


Inga kommentarer: